De top twee van de smartphonemarkt, Apple en Samsung, zijn iets minder dominant aan het worden. Hun gezamenlijke marktaandeel liep volgens schattingen over het tweede kwartaal verder terug.
Volgens IDC bedraagt het marktaandeel van Apple en Samsung bij elkaar opgeteld 43,5 procent, het laagste niveau sinds oktober 2011.
Ook analistenbureau Strategy Analytics ziet het gezamenlijke marktaandeel van Apple en Samsung licht teruglopen in het tweede kwartaal ten opzichte van een jaar eerder. Beide bureaus geven schattingen voor het aantal smartphones dat fabrikanten naar winkels hebben verzonden.
Dominante duo
Samsung en Apple domineren de markt al enkele jaren en zijn nog steeds goed voor zo’n 44 procent van het aantal verscheepte smartphones, meent IDC. Strategy Analytics houdt het op 46,7 procent.
Maar het gezamenlijke marktaandeel krimpt nu voor het tweede kwartaal op rij vergeleken met een jaar eerder, zoals te zien is in de onderstaande grafiek gebaseerd op IDC-cijfers.
Volgens Strategy Analytics daalt het gezamenlijke marktaandeel van beide bedrijven met 2,1 procent. Het verschil komt doordat beide bureaus de verkopen van Samsung-smartphones anders inschatten. IDC denkt dat het Zuid-Koreaanse concern 72,4 miljoen smartphones heeft verscheept, terwijl Strategy Analytics het houdt op 76 miljoen miljoen stuks. Samsung zelf geeft geen exacte verkoopcijfers vrij.
Markt groeit harder
Apple en Samsung zagen het aantal verscheepte smartphones wel toenemen. Samsung verzond volgens IDC in het tweede kwartaal 44 procent meer smartphones richting winkels en telecombedrijven, Strategy Analytics schat de groei nog iets hoger in met 56,1 procent. Apple verkocht 20 procent meer iPhones, zoals het deze week bekendmaakte.
Maar de markt in zijn geheel groeit harder dan beide giganten samen. In april, mei en juni van dit jaar werden er 238 miljoen smartphones verscheept, 52 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar volgens IDC. Strategy Analytics ziet de markt groeien met 47 procent.
Met name het Zuid-Koreaanse LG deed goede zaken en zag het aantal zendingen volgens beide marktonderzoeker toenemen met 109 procent. Het Chinese ZTE verscheepte dubbel zoveel smartphones als een jaar geleden.
Huawei is na twee kwartalen uit de top vijf van IDC gevallen, maar staat met 11,1 miljoen stuks nog wel in die van Strategy Analytics.
Feature phones
Naast smartphonecijfers gaf IDC ook aantallen voor de totale markt van mobiele telefoons. Samsung was in het tweede kwartaal wederom de grootste mobieltjesmaker ter wereld. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verscheepte 113,4 miljoen mobiele telefoons, 16 procent meer dan een jaar eerder.
Nokia zakte verder weg. De Finnen verzonden 61,1 miljoen telefoons in het tweede kwartaal, een daling van 27 procent. Nokia zag het aantal verkochte Lumia-telefoons wel toenemen tot 7,4 miljoen exemplaren, maakte het vorige week bekend.
Lees ook op Z24
Oogmassage-apparaten in trek door smartphones
'63 procent van de Nederlanders heeft een smartphone'
Zó bescherm je je smartphone tegen malware
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl